13 maj 2010

Utmana dig själv - och hjärnan!


Ta hand om din hjärna. Ät valnötter.

Ett av syftena i livet måste vara att utmana sig själv. Hur skulle vi annars utvecklas genom evolutionen?
Tänker på det när jag läser tidningen PS senaste nummer med en Hjärnspecial. Där är ett av tipsen att ägna sig åt hjärngympa.
Fastnar för orden:
Den som vill träna sin koncentrationsförmåga gör också klokt i att träna minnet – detta hänger nämligen ihop.” och vidare:
”Att minnesträna skapar också lugn. Hittar du en bra minnesteknik kan du minnas allt du vill”, säger Jenny Åkerman, hjärnpedagog och författare till flera böcker på temat hjärnan.

Det låter fantastiskt. Ibland saknar jag både lugn och minne. Jag minns nästan ingenting. Särskilt inte årtal. Och lugnet galopperar lätt sin kos, när jag har mycket att göra, som nu.
Rädslan att inte klara av, eller fixa det tillräckligt bra, eller i tid piskar mig.

Läser att minnesträning är bra, liksom sudoku, korsord, pussel och frågesporter. Alla begreppen framkallar rysningar i mig. Måste jag lära mig sudoku och lägga tusenbitarspussel för att rädda min stressade minneslösa hjärna från härdsmälta? Värjer mig instinktivt.
Har minsann försökt, men tycker det är URTRÅKIGT. Det går långsamt och jag känner mig DUM. Ge mig ett komplicerat stickmönster och jag är med, eller uppmana mig att skapa ett själv: Då väcks min lust. Men det är väl inte samma slags träning antar jag.
Ändå – utmaningen lockar mig. Tänk att kunna lösa ett korsord eller ett Sudoku.
Vad är en spänstig frisk kropp värd om hjärnan inte också är vältränad?
Dags att hitta favoritgympan för hjärnan.

Inga kommentarer: