09 maj 2010

Järntips från Torbjörn


Lockande, tänkte biet och tog en slurk av maskrosens vårliga nektar.

Tack till alla de som engagerat sig i att jag misstänker att jag har järnbrist.

Nu senast Torbjörn, som styrketränar och läst nutrition på högskola, vars tips jag gärna vill dela med mig.

”Ät bara 100% rågfullkorn, bakat med surdeg. Det innehåller 6,1 ggr mer järn än vitt bröd. Surdegen gör dessutom att fytinsyran i kliet bryts ner av ett enzym som heter fytas.
Ät alltid något c-vitamin rikt till varje måltid, drick eller ät inte mjölkprodukter till alla måltider.

Av samma skäl tror jag inte kruska är bra då kliet innehåller stora mängder fytinsyra som hindrar järn och zink upptaget. Dessutom är fullkorns produkter förutom råris väldigt fiberrika, så då är det lite overkill att tillsätta kli.

Kanske har han rätt? Kanske innehåller min kost väl mycket cerealier? Musli på morgonen, jätteportion kruska på lunch och sedan grovt rågbröd till middag? Eller beror känslan av järnbrist på att träningsdosen ökats från tre till fyra dagar i veckan,plus daglig cykling till och från jobbet?
Något är det. Bättre har det i alla fall blivit med Blutsaften.
Å andra sidan har jag lite känning i halsen. Vågar jag ge mig ut på 15 kilometaren, som jag ska enligt träningsprogrammet inför Göteborgsvarvet?
Är på ön, med fågelkvitter och frisk luft.
Avvaktar några timmar och ser om huvudvärk och halsrassel minskar.

Vårliga ormbunkar på väg att utvecklas till sin fulla potential.

Inga kommentarer: