03 juni 2010

Arefynd i antikvariat


Hur bör jag äta? är den uppfordrande titeln på ett litet häfte, som Are Waerland gav ut 1949. I den finns allt en nybliven waerlandist behöver veta. Sju enkla råd att följa för att ta steget mot en fulländad hälsa.
Min snälla granne Kjell klev igenom häcken mellan våra trädgårdar och räckte mig fyndet igår. Han hade funnit den och ett lika litet häfte med titeln Det sura rågbrödet, på ett antikvariat i Stockholm. Vilken gåva!
Jag blev så lycklig. Äger bara en Waerlandbok tidigare, de andra har jag lånat. Läste dem genast och fick en ny dos inspiration att följa hans råd.
Reglerna är med Ares egna ord:
1)"Börja varje morgon med en verklig hälsodryck. Enklast att tillreda är en sådan på saften av en citron i en halv liter lätt uppvärmt vatten. Tag med allt från citronpressen, fruktkött och kärnor och lägg därtill även saften av en apelsin."
2)Kall avrivning eller kall dusch, torrborstning av huden och lite morgongymnastik följer som den andra givna punkten på morgonprogrammet.Och så en ordentlig morgonpromenad under rask gång, gärna omväxlande med små löpningar. Intet grundlägger dagen på ett bättre sätt, motverkar nervositet, skänker bättre aptit, arbetslust, livsglädje och därtill en härligare nattsömn."
3) Frukosten bör aldrig göras till ett stort tyngande mål, utan bör vara så lätt som möjligt. Bästa hem-frukosten utgöres av filbunke med inblandad rå lök, och beströdd med det bästa socker som finnes, nämligen mjölksocker (Till min stora förvåning tycker han vi ska äta socker!) ett par matskedar linfrö, en tesked pulveriserade nässlor och en tesked pulveriserade nypon. Efter detta mål bör man äta saftig, färsk frukt, äpplen, apelsiner, päron, bananer bär med mera, allt efter råd och tillgång.

Övriga råd följer...

Inga kommentarer: