15 september 2010

Fasta innan loppet?


Kanske är en fasta innan Lidingöloppet precis vad jag behöver för att lyckas springa alla tre milen? Läser i tidskrift för Hälsa från 70-talet under rubriken: Löpare i toppen bygger upp med råkost.
Svenske mästaren i orientering Gert Petterson och flerfaldige maraton mästaren Jan Eriksson berättar om sitt knep för att lyckas.
Förutom att äta en vegetarisk kost fastar de två dagar före ett lopp. Efter fastan laddar de upp med en kolhydratrik kost.
Då var fasta väldigt hett. Idag är fastan mer ifrågasatt, som hälsometod.
Då fastade jag liksom många av dem jag kände, minst en vecka om året. Men idag vet jag inte om jag skulle kunna motivera mig. Inte två höstdagar och inte två dagar innan ett tremilalopp.
Rätt eller fel med fasta, tror jag mer på att fylla på alla depåer jag har. Och att löpträna mig i form.

Inga kommentarer: