25 november 2010

Äpplechips


Vad gör man med en påse bedagade Signe Tillisch?
Inte äppelmos, eftersom det innebär massor av socker. Varför inte äppelchips? Fick idén förra vintern då jag saknade svenska äpplen och bara hittade besprutade från andra sidan jorden. Ville hitta ett sätt att bevara alla fantastiska svenska äpplen hela vintern. Russin, torkade vindruvor, äter jag hela året. Varför inte göra likadant med äpplen.
Sagt och gjort. Äpplena som jag fått från en trädgård i Bohuslän, skalades där det behövdes, men skivades sedan tunt som de var med kärnhus och allt. Jag lade dem på bakplåtspapper på en plåt med hål i och vips in i ugnen. Varmluften på och graderna under femtio. Tänkte på raw food folket som inte vill upphetta något mer än 40 grader. Tid tog det, men fin fina blev de.
Mina nya äpple chips.
Smaskiga att äta som mellanmål, eller bryta ner i müslin. Kanske blir de till och mer ett alternativ till popcorn en fredagskväll?

Inga kommentarer: