26 november 2010

Inget sötsug längre

Någonting har hänt med mig.
Jag har inget sötsug längre. Eller snarare, suget finns där, men när jag väl får sötsaken i munnen smakar det inte alls som jag minns det. Ta choklad, som jag älskade förr. Jag kunde lätt äta en 200 grams Marabou frukt och mandel som belöning en fredagskväll. Eller för att få energi att ta mig hem från jobbet. Nu tycker jag den är alldeles för söt och märkligt smaklös.
Färsk frukt, eller torkad är ju mycket godare.
Kanske beror min ändrade smaklust med att jag slutat med kaffet? Den ena drogen drar den andra i släptåg? Utan den ena (kaffet) släpper den andra (sötsaker) taget?

Läser undersökningen om hur mycket snabbmats och sötsaks reklam barnen utsätts för genom TV-reklamen.
"Ett barn mellan tre och tolv års ålder i Sverige möter i snitt ett 50-tal TV-reklaminslag varje vecka som gäller livsmedel. De livsmedel som dominerar under barnens TV-tider är i fallande ordning snabbmat, alkohol, choklad och godis."
Inte undra på att det blir krav och kris vid godishyllorna i affärerna ibland. Då gäller det att vi vuxna ligger på och snackar för den andra varan: Frukt och ett liv där snabbmat, choklad och godis ska undvikas.
En gerillarörelse. För inte vill du att ditt barn ska bli beroende av socker och snabba kickar?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !

Visste du att det finns hälsochoklad?! Gott OCH nyttigt :-D

Jag äter 1-2 stycken per dag och det känns så lyxigt.

Läs mer här:
http://www.balansharmoni.se/xocai.php

MVH
Åsa

Pia Vingros sa...

Hej Åsa. Tack för tipset. Ska genast kolla.

Unknown sa...

Hej
jag kan även lägga till med att Krom tabletter ska hjälpa en att bli av med sötsug och återställa den normala blodsocker halten!!

Har hjälpt för många av mina vänner, men andra tycker inte det fungerar alls! Kan vara värt att prova om det fungerar för en själv!!

Mvh Bella