27 januari 2011

Livsstilen viktigare än föräldrars livslängd

Jag visste det. Livsstilen är viktigast.
Den göteborgska studien om 1913 års män är uppmuntrande. Den slår fast att sättet du lever är viktigare än dina föräldrars livslängd.
Studiens slutsats bekräftar att vi kan påverka själva.
Vi är inte offer för varken gener eller ödet. Vi har makten i vår egen hand.
Tidigare har man trott att de som har föräldrar som blir gamla också har störst chans att uppleva hög ålder.
- Men det stämmer inte. Vår studie visar att de ärftliga faktorerna inte spelar roll. Istället är det livsstilen som påverkar mest, säger professor emeritus Lars Wilhelmssen i pressmeddelandet från Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
De som inte rökte, drack måttliga mängder kaffe hade god social standard vid 50 års åldern och bara arbetsförmåga vid 54 och lågt kolesterolvärde vid 50 hade störst chans att fira sin 90 års dag.
Detta är helt ny kunskap.
Den stärker mig i mitt projekt. Jag vill gärna leva länge och fortsätta vara nyfiken. Och jag vill gärna vara frisk till dagen då jag lämnar in.
Med gröna blad i magen, frisk luft i lungorna, frid i själen, kärlek i familjen och mål och mening i mitt liv kanske jag har en chans att resten av åren blir roliga.
--------------------------


Männen i undersökningen, var alla födda 1913 undersöktes när de var 50, 54, 60, 67, 75 och 80. Av de 855 som ingick i studien från början överlevde 111 (13 procent) till 90 års ålder.

Inga kommentarer: