06 april 2011

Inspirerad av Kierkegaard


- Du och dina gubbar, skrattade Marianne när jag berättade att jag hälsat på Sören Kirkegaard i Köpenhamn i helgen. Först Are Waerland och nu Sören Kirkegaard.
Ja, får jag erkänna. Jag har en dragning åt äldre män. Men bara vissa av dem. Och det är kärlek som håller, även om passionen går i vågor. Blev förtjust i dem båda i min ungdom och har hållit viss kontakt genom åren.
Inspirerad av boken Konsten att leva livet innerligt, kände jag att det var dags för lite ny kontakt med Sören Kirkegaard, existensialismens skapare.
Trodde jag skulle hitta honom spankulerande i folkvimlet. Men han satt ensam i Kungliga bibliotekets park och läste. Ett bra val denna vårdag. En stillsam plats som gjord för eftertanke.
Både Are och Sören är gubbar som inte nöjt sig med teori. Har de fått en idé har de velat omsätta den i praktiken. De har gjort ett aktivt val, även om det varit på tvärs emot omgivningens föreställningar.
Med Are i ena handen och Sören i andra vandrar jag ett steg i taget åt det håll jag valt, inspirerad av dem.

Inga kommentarer: