05 april 2011

Kontrast till prestationer

En vilsam kontrast till livets övriga krav på prestationer är meditationskursen på måndagarna.
Den är helt befriad från krav.
Själva målet är att ställa sig utanför den jakt och de begär som vanligtvis styr oss. Särskilt vilsamt är det nu när vi kommit in på buddistisk meditation, där målet är att befria oss från det lidande som präglar livet, enligt buddistisk filosofi.

När vi kommer sitter vår ledare Per tyst i sin meditationstol. Hans ben är korslagda och de levande ljus som omger honom sprider ett vilsamt ljus i lokalen. Tyst smyger vi in och sätter oss på de mjuka mattorna. Han hälsar oss var och en med ett Namaste, handflatorna ihop och blicken i vår. När alla kommit berättar han om den meditation vi ska lära oss idag, det sammanhang den skapats och vad vi ska göra.
Igår var det Vipassana, som skapat av Buddha för 2 500 år sedan.
Tysta följer vi hans instruktioner och sätter igång. Jag väljer att fokusera på luften som far ut och in vid nästippen. Tankarna flaxar vildsint i början, men efter en stund återvänder jag allt oftare till luften där vid nästippen och känner lugnet breda ut sig i kroppen.
Pling i mässingsklockan.
Dags för vandring, med ena foten framför den andra med koncentration på fotsulorna. Tysta, koncentrerade vandrar vi åtta runt runt till nästa pling. Dags för ytterligare tjugo minuter med fokus på magtrakten eller nästippen.
Efteråt tyst meditation och avslappning, innan lite te tillsammans.
När jag cyklar hem i natten är jag i min kropp, men samtidigt ett med universum och allt.
Ett vet jag:
Allt ordnar sig.

Inga kommentarer: