07 april 2011

Tvivel: Vad håller jag på med?



Minst två gånger per år tvivlar jag på vad jag håller på med.
Är det vettigt att äta som jag gör? (Grönt, vegetariskt och kruskabaserat)
Är det klokt att hålla på och springa? Eller nödvändigt att yoga?
Borde jag ägna mig åt något annat?
När tvivlen anfaller har jag ofta lust att glida ur mina rutiner.
Känner jag mig inte lite trött? (Så att jag slipper att gå upp och kan ligga kvar i sängen). Känner jag mig inte lite förkyld? (Så att jag inte behöver ta en morgonrunda med löpning). Nog är jag ganska lugn och balanserad? (Så att jag slipper ägna en timme åt yoga?)
Då brukar jag tillåta mig falla ur mina rutiner en dag eller två.
Vill att min livsstil ska vara resultat av ett aktivt val, helt i enlighet med existensialismen. Inte en faslåst dogm.
Samtidigt tilltalas jag av att ha rutiner, för att slippa stå inför dessa eviga val och tvivel.
Ted Harris, som skrev boken om Sören Kirkegaard tillsammans med Ann Lagerström (Konsten att leva innerligt)har valt ett strikt regelbundet liv. Modigt.
Det är att leva innerligt. Han har hittat sin egen sanning och sin egen mening i livet. Han står för visionen.
Förstår att jag inte är där än.

------------------


Søren Kierkegaard

Han var dansk författare, filosof och teolog som levde 1813-1855.

Kierkegaards tre stadier och nio steg:

Sinnlighet – det första stadiet

Steg 1 att möta världen

Steg 2 att samla på saker

Steg 3 att berusa sig med tingen

Innerlighet – det andra stadiet

Steg 4 att vara innerlig

Steg 5 att vilja välja

Steg 6 att våga handla

Andlighet – det tredje stadiet

Steg 7 att öppna sig för tomheten

Steg 8 att älska villkorslöst

Steg 9 att bli ett med allt

Tolkning: Ted Harris och Ann Lagerström,
(Hämtat ur I SvD 27 oktober 2008 Livets mening i nio steg)

Inga kommentarer: