29 juni 2011

Inga groddar?

Ska man inte våga äta groddar?
Hur har de blivit giftiga? För att de vattnats med gödselförgiftat vatten?
Det var åtminstone Brian Clemens förklaring.
SvD hade samma teori idag.
Men hur går det till?
Vilka groddar handlar det om? Det finns massor av frön, sädeskorn och bönor som går att grodda.
Själv groddar jag helst mungbönor och gröna linser. Sällan alfa-alfa eftersom jag tidigt lärt mig att de lätt blir dåliga.
I detta fall gör jag som många groddälskare. Undviker dem, tills man vet vad som är orsaken till ehec utbrottet.
Resten av mina grönsaker sköljer jag noga.
Tänker att allt beror på den industrialiserade uppfödningen av djur och industrialiserade odlingen av grönsaker.
Jag är en enkel själ.
Tror att vi mår bäst av det nära enkla. Det som vi kan överblicka. Tror att stordrift kan leda till fördärv. Som nu.
Imorgon tar jag cykel de tio milen till sommarön. En bra början på semestern tänker jag.
Snart är det två år sedan jag började leva enligt Are. Jag har inga planer på att sluta. Men tänker ta semester från 1 juli till 1 augusti.

Inga kommentarer: