04 januari 2012

Projekt underlättar beslut

Nu vet jag varför projekt gör mig så lycklig.
Projekt underlättar beslut.
Jag som periodvis har svårt för att fatta beslut får det enkelt när jag har ett projekt.
Ska jag ta dendär kakan nu när energin dalar?
Ja, det vore himla gott.
Nej, jag har ett hälsoprojekt och då har jag bestämt mig för att undvika socker.
Ska jag strunta i träningen och njuta av en kväll hemma istället?
Ja, det är jag värd efter en dag framför datorn.
Nej, jag har ett hälsoprojekt och vet att jag mår så mycket bättre efter en löptur eller promenad i friska luften - eftersom jag suttit stilla framför datorn hela dagen.

Läser en intressant artikel i senaste PS LEVA, som bekräftar min tes. Där citeras Roy F Baumeister, forskare i socialpsykologi vid Florida State University, som skrivit boken Willpower tillsammans med John Tierney.
Enligt forskaren gäller det att hushålla med sin viljestyrka. Slösar vi bort den på en massa småbeslut under dagen finns inte så mycket kvar till de viktiga besluten. Enligt honom använder framgångsrika människor inte sin självkontroll till att nå sina mål och ta sig genom kriser, utan till att undvika dem. I praktiken handlar det om att inte utsätta sig för problemsituationer, frestelser och inre konflikter. Lösningen är att skaffa sig vissa vanor.
- Hitta rutiner för att undvika frestelser
- Ät regelbundet, gärna mat med lågt GI
- Spara viljestyrkan till när den verkligen behövs
- Fatta viktiga beslut på morgonen, innan du hunnit bli trött.

Inga kommentarer: