18 augusti 2009

Fattig man med fläsk ger perspektiv

Känner mig outsägligt sorgsen idag. Vet inte varför.
Solen skiner, efter dagar av gråmulet regndropp. En anledning till munterhet.
Men icke.
Sorgen lägrar tung inombords.
Försöker jobba. Vara klok, kritisk och intellektuell. Tröskar mig igenom texter på engelska. Öppnar fönstret, trevliga stadsljud från människor som borrar, sågar, parkerar bilen fem trappor ner, pratar med varandra på promenad mot lunchstället. Ljusa gardinen fläktar så vackert och solstrålarna skär elegant genom mitt svängande prisma. Över hela rummet små färgade återsken.
Ser allt, men inget hjälper.
Går ut för att köpa ingredienser till lunch, utöver råriset som kokar redan. Hamnar i kön bakom en småväxt, äldre, mycket brunbränd man, med enkla kläder. På rullbandet lägger han upp 4 paket stekfläsk och sträcker tyst fram ett pantkvitto mot kassörskan. Antar att han samlat tomburkar i den stora plastkasse han bär i handen. Fyra paket stekfläsk, är det resultatet av morgonens arbete?
Lägger upp min gurka, mina tomater. 13.50 kr.
Vandrar tillbaka.
Var ska han steka sitt fläsk? Har han någonstans att sova? En familj?
Skär upp min gurka, mina tomater med tanken skuggad av andra perspektiv än min melankoli.
Nyttig ingrediens till min råkostsallad.

Inga kommentarer: