01 september 2009

Morgon med yoga i Kerala


Konstigt hur minnet fungerar.
Från resan till Kerala förra året dyker några minnen upp om och om igen. Oftast är det mornarna på det auyrvediska hälsohemmet. När jag tar morgonens första steg på trägolvet här hemma minns mina fotsulor det kalla stengolvet på det auyrvediska hälsohemmet i backwaters. I hela kroppen är minnet tydligt: hur vi väcks i mörkret av en knackning på dörren. Fem långa steg på det svala stengolvet och utanför står en sejdel med morgonens örtte. Tar yogadressen på. Går barfota ut. Enstaka fåglar börjar sin morgondrill, svagt gryningsljus på andra sidan floden, silas igenom palmernas blad. Daggfuktigt gräs mot fotsulorna. En och en kommer gästerna till morgonens yogapass.
Vi rullar ut våra mattor på gräset under tystnad. Samlar oss och så kommer vår ledare och vi följer hennes rörelse och sträcker hela kroppen mot den uppåtgående solen.
På vattnet glider en överlastad kanot förbi, stakad av en mager man.
Sådana mornar sparar jag på.
Mornar när solen hälsar människan välkommen. Bara fåglar hörs. Friden råder. Och livet fortgår.

1 kommentar:

Michael Brown sa...

Gud välsigne doktor Arthur månen för att hjälpa mig att bota min diabetes typ 2. Bröder, jag har lidit diabetes under en lång tid, jag har försökt så många botemedel, men känt verkar fungera. Men jag hade kontakt med en växtbaserad läkare som jag såg så många människor som berättade hur de var botade med deras olika sjukdomar och virus av denna läkare. Så jag förklarade hela mitt problem för honom, och han lovade att bota mig. Så jag gav honom alla fördelar med tvivel, och se, han förberedde växtblandningen, och han skickade den till mig i mitt land. Idag är jag stolt över att jag är diabetesfri och min sockernivå har återställts till normal. Så om du är ute och lider av diabetes och andra sjukdomar eller virus, vill jag berätta för dig att du snabbt ska kontakta: Arthur Moon för din bot och få din hälsa tillbaka. E-post: arthurmoon01@gmail.com