02 september 2009

Protokoll för årslång jakt på hälsa


Dags att skriva protokoll.
Har skapat ett för att se om det finns något samband mellan vad jag gör och hur jag mår.
Alltså om min ambition att äta och leva enligt Are Waerland ett år får effekt på min allmänna livskänsla. Är inspirerad av den vegetariska maten jag åt på båtresa i backwaters i Kerala, Indien (bilden).
Har delat upp protokollet i vad jag gör. Där är skalan 1-3. Och hur jag mår. Där är skalan 1-5.
Göra är vad jag äter, frukost-lunch-middag. Äter jag bra blir det en 3:a, enligt egna fastställda kriterier. Bra är kruska-frukost, eller grovt rågbröd på surdeg med ekojordnötssmör och gurka. Plus örtte, gärna eget citronmelisste med färska blad från trädgården. Äter jag ljus fralla med kaffe blir det en 1:a.
Bra lunchmat är råkost, råris, bönor och mycket grönt friskt, gärna massor av antioxidantrika kryddor. Middag en hemgjord grönsaks eller linssoppa och rågbröd, gärna Broder Maximilians bakat på surdeg. Allt blir 3:or
Andra göra-frågor är löpning och yoga.
Å andra sidan finns upplevelser. Hur mäter jag mina egna upplevelser av hälsa? Svårt.
Kallar dem humör, magen, hälsa, sömn och andlighet, relationer. Där är skalorna 1-5.
Tänker att jag efter en månad kan se ett mönster. Påverkar min mat och mina aktiviteter, som löpning och yoga hur jag faktiskt mår? Det hävdade min inspirationskälla svenska vegetarismens skapare Are Waerland. Visserligen ville han att man skulle ägna sig åt strikt kost och livshållning i tre år för att få fulländad effekt, men jag som är en effektiv storstadsmänniska väljer en snabbvariant på en tredjedel av tiden. 1 år.
Nu kör vi.

Inga kommentarer: