13 oktober 2009

Sällan sugen

Jag är mindre småsugen nu, mellan måltiderna. Det är en skillnad mot hur det var före mitt årslånga experiment att äta Waerlandskt.
Förr kunde jag få värsta hungersvackorna mellan frukost och lunch. Åtskilliga knäckemackor med ost och smör valsade ner som hungertröst. Plus te. Grönt. Och ibland kaffe.
Likadant på eftermiddagen. Särskilt de dagar då jag jobbade länge. Mackor igen. Goda småkakor, Hobnobs överdragna med choklad.
Men nu är det annorlunda. Jag känner mig nöjd på ett ovant sätt.
Är det kruskan som spelar in? Eller att mathållningen blir så enkel nu att jag slipper ödsla energi på att fundera? Förstår ännu tydligare genom undersökningsprojekt Jakten på den fulländade hälsan, att det är svårt att med säkerhet säga vad, exakt som påverkat mig. Vill såklart tro att det är min nya matstil som gör skillnad, upplever det så. Men hur kan jag veta?
Forskning kring mat sägs vara det svårast av allt, eftersom människor ofta inte är sanningsenliga, eller minns fel, eller "glömmer bort" att de åt det som inte ingick. Eller att mängden de åt inte stämde.
Förmodligen finns variabler vi inte alls uppmärksammar, som spelar himla stor roll. Tills jag hittar dem tror jag på kruskan.

Inga kommentarer: