17 december 2009

Friskvård hellre än sjukvård

Träffade Karin på glögg hos K12 Pratade om friskvård. Hur självklart det var att läkaren tog allehanda prover på henne när hon besökte dem hemma i Nice eller Oman. Blodprover på det hon ville helt enkelt, järnvärde, kolesterol med mera. Bra tyckte hon eftersom hon då har en chans att ändra sin livsstil i tid.
Här är det svårt, för att inte säga omöjligt att få liknande tjänst hos doktorn. Fast man vill betala.
Min läkare på vårdcentralen ville inte, när jag bad om det i höstas.
Men vart vänder jag mig om jag vill veta läget innan jag blir sjuk? OM jag känner att något inte är riktigt bra? Sjukvården tar bara hand om oss, som namnet säger (sjuk-vård, vård av sjuka) när vi redan blivit sjuka.
Då är ju skadan redan skedd och vägen tyngre att vandra.
Söker jag en hälsorådgivare, oavsett genre, får jag betala själv. Denna preventiva åtgärd belönas inte av samhällets offentliga system. Snarare tvärtom. Inte nog med att du får leta upp bra, lämpliga hälsorådgivare, du får betala ur egen ficka.
Det gäller att ta ansvar för sin hälsa och sin kropp, tänker jag, glad över att ha ben, armar och en mage i full funktion.

Inga kommentarer: