18 december 2009

Snön faller - sover inne

Nu faller snön på taket jag byggt över min utesovarplats.
Men jag flyttade in redan innan snön föll.
Läste i Are Waerlands bok igen.
Upptäckte att hans vurm för utesovarlivet handlade om sommartid.
Pinsamt.
När jag fick syn på ordet sommar i den långa målande utläggningen om nyttan av att andas frisk syremättad luft på natten kände jag en viss lättnad.
Det kräver viljestyrka, mod och mycket övertygelse om nyttan att lägga sig utomhus, även i höstkyla. När vinterkylan slagit till som nu krävs det ännu mer övertygelse.
Så, kan jag erkänna, jag blev glad när jag insåg att det är en annan årstid som jag ska sova utomhus. Väntar till april- maj.
Sovit ute har jag gjort tidigare, påminde en gammal vän mig om. På 80-talet när jag bodde i Nyköping sov jag en vår, sommar och höst på den långa inbyggda balkongen, med utsikt mot ett skogsområde. Hade plockat ut säng, stol, lampa och njöt oerhört av den friska luften.
Problemet var bara att sommarsolen och fåglarna väckte mig i ottan.
Inför vårens utesovaräventyr tänker jag ladda med ögonbindel.

Inga kommentarer: