31 december 2009

Mer lust utan kaffe?

Så trist det blir att leva utan belöningar. Tomt och meningslöst.
Belöningssystemet är vår överlevnadsdirigent påpekar min kloka vän Annelie.
Men ett för ivrigt bejakande av belöningssystemets behov av lusttillfredsställelse kan leda till beroende. Och beroende kan leda till missbruk. Missbruk ger abstinens.
I mitt fall tre dagars tung huvudvärk sedan jag slutat med kaffe.
Idag, på fjärde dagen är det bättre.
Mycket bättre. Samtidigt pockar en förkylning i kroppen på uppmärksamhet och utrymme. Halsont, förkylning är mitt livs hälsogissel. Alltför ofta på pass att dämpa mig.
Tänker åter på kloka Annelies ord; "Det vore intressant att veta mer om hur ett lagomstimulerat belöningssystem påverkar immunsystemet."
Det är precis vad detta projekt handlar om.
OM jag nu tar bort den kraftiga överstimulans som kaffe ger är vinsten förhoppningsvis lugn och ro. Ur lugnet kan njutning av mer subtil stimulans få utrymme.
Njutningen av en doft, en kram, en kyss. Njutningen av ljuset den sista dagen på året, av blicken i den älskades ögon och glädjen att ha en familj och ett hem. Och att få fira Nyårsafton med vänner och god mat.
Mer än så behövs inte.
OM den stimulansen dessutom gör mig friskare är det toppen.
Rena belöningen.

Inga kommentarer: