02 januari 2010

Tio råd för att klara kaffesuget


Blyg vintersol vid morgonpromenad kring Delsjöarna. Nio kilometer med ishalkigt underlag. Fördel efteråt: Mycket nöjd med mig själv.















Letar stöd för att klara mig när kaffesuget sätter in. Hittar några hos Petrene Soames, expert på healing och hälsa, som tycker att följande tio råd ska följas för att återknyta till ett hälsosamt liv. Hon är författare till boken The Essense of Self-Healing.
1.
Sov mer, vila dig och slappna av. Skaffa dig tid att fullfölja dina känslomässiga, kroppsliga och mentala behov.
2.
Njut av att vakna upp och ändra dina morgonrutiner en aning. Andas frisk luft, ta en morgonpromenad och drick rumstempererat vatten med några droppar citron i. Sträck mjukt på varje del av din kropp.
3.
Använd positiva affirmationer för att kickstarta din dag, dina tankar och ditt liv. ”Jag är fri och stark”, ”Jag älskar mig själv villkorslöst”, ”Min kropp renar, helar och balanserar sig själv”, ”Jag har alltid tillräckligt med tid.”
4.
Byt till koffeinfria drycker. Säg nej till Cola och andra kolsyrade drycker.
5.
När du vaknar fråga dig: Hur mår jag nu? Acceptera hur du mår. Ta hand om det du kan just då, skjut upp resten till senare. Vägra bli överväldigad. Kom ihåg att deprimerad faktiskt betyder nedtryckt.
6.
När din inre röst kräver koffein, bryt vanan att dricka kaffe. Drick eller gör något annat istället. Säg nej till myten att du behöver kaffe (koffein) för att klara dig genom dagen.
7.
Om du blir trött, stressad eller behöver pigga upp dig, sträck på dig, andas djupt och klappa dina händer ovanför ditt huvud fyra gånger. Fråga dig själv vad du behöver just nu och ge dig det du behöver.
8.
Gör avkoppling och vila till enkla självklarheter. Vänj dig vid att må bra och vara stressfri.
9.
För att slippa suget efter koffein eller ohälsosam tröstmat, upprepa i ditt inre: ”Jag släpper lätt allt det jag inte längre behöver". Placera dina öppna händer bestämt på ditt bröst och gnugga fram och tillbaka och i lugna cirklar. Gunga din kropp fram och tillbaka. Andas med öppen mun. Du kommer att känna dig omhändertagen, lugnad och tröstad och har klarat dig förbi suget.
10.
Bli en ledare, inte en följare. Gör hälsosamma val när du är ensam, med familjen, vänner och kollegor. Överkonsumera inte koffein bara för att alla andra gör det. Gör medvetna och hälsosamma val.

6:e dagen utan kaffe.
Fördel: slipper lukta kaffe efter fikat. En lukt som barnen ogillar.

Inga kommentarer: