13 januari 2010

Huvudvärken minskat

Härligt att huvudvärken minskat.
Det är blodkärlen som drar ihop sig, säger Annelie. Koffeinet vidgar blodkärlen. Blir det inget kaffe drar de ihop sig, vilket ger huvudvärk.
En kopp kaffe skulle ta bort värken.
Läser på Livsmedelsverkets hemsida Finns det några risker med att dricka kaffe?
De bekräftar Annelies ord: "Koffein stimulerar centrala nervsystemet, påverkar hjärtmuskulaturens arbete och frekvens och vidgar blodkärlen i glatt muskulatur."
Som om inte det räcker:
"Det ökar andningshastigheten, ämnesomsättningen och bildning av adrenalin, magsaft och urin."
Att blodkärlen drar ihop sig ger mig huvudvärk i flera dagar. Hur är det med de andra effekterna i kroppen? Andas jag lugnare och tar djupare andetag nu? Har min ämnesomsättning påverkats? Minskar min produktion av adrenalin och magsaft?
Hur påverkar koffeinförlusten dessa funktioner på sikt? Blir de strålande spänstiga, som pånyttfödda?
Att koffein inte är att leka med, visar rekommendationen som står längst ner på sidan.
"De nordiska experternas uppfattning är att intaget av koffein under graviditeten bör begränsas." (pga risken för missfall tidigt i graviditeten)
18:e dagen utan kaffe

Fördel: Mina blodkärl får vila och kanske återgå till ett normalt läge, efter trettio års koffeinstimulans.

2 kommentarer:

Pia Vingros sa...

Annelie skriver:
Har missat bloggen några dagar såg just inlägget om koffein och blodkärl. Jag måste varit luddig för så här ligger det till:

Koffein bidrar till en ökad tonus i större blodkärl ( effekten lätt sammandragande). Hos alla som intar koffein på ett eller annat sätt har kroppen vant sig vid denna (högst ofarliga) tonus. När koffeinet inte finns på plats som vanligt blir nettoeffekten kärlvidgande, vilket väcker sträckkänsliga smärtreceptorer i blodkärlen och ger huvudvärk. Kontraktionen ligger väl inom den marginal dina blodkärl klarar av så det är egentligen missvisande att beskriva avsaknad av koffein som en vila för blodkärlen.

Dina kärl tar inte på något sätt skada av att dricka en kopp kaffe om dagen. Tänk på att substansen ingår i smärtstillande läkemedel vid just huvudvärk och är således kontrollerat på längden och tvären.
Avseende gravidiet är koffeinvarning är den högst kontroversiell och ifrågasatt - det kan vara bra att veta.

Pia Vingros sa...

Tack
påverkad blir man i alla fall. Gick igenom kaffedoften på promenaden i Nordstan på morgonen. Kände mig nästan som såndär tecknad figur, som blint följer en ljuvlig doft. Men jag gick inte hela vägen fram. Höll mig rak, samlad. Jag har ju bestämt mig. Inget kaffe på sex månader.