23 januari 2010

Kruska till brunch?

Blir det inte tråkigt att äta samma mat jämt, fråga många?
Fil och müsli till frukost, kruska till lunch råkost och rågmackor till middag. Det låter urtrist, medger jag, för oss alla som skolats att VARIATION är honnörsordet.
Jag är väl en enkel själ, men nej det bli inte tråkigt.
Det förenklar mitt liv. Jag slipper komma med nya kreativa beslut om dagens lunch eller middag. Förnyelse får jag av den frukt jag äter till kruskan: päron eller kiwi, eller rårörda lingon, eller blåbär och hallon.... vanlig mjölk eller sojamjölk.
Are Waerlands idé var att följa i friska folkslags spår: De åt ofta samma enkla basföda dag efter dag (mycket rotsaker, grönsallad, rågbröd bakat på surdeg, frukt och de drack inte läskeblask utan vatten) och var dunderfriska tills de dog.
Vi är biologiska varelser som mår bra av naturlig mat. Inte mat som är tillverkade eller preparerade i fabrik, eller dekorerats med en massa E-tillsatser för att smaka, lukta och se bra ut.
Simplicity.
Men, problemet är den sociala aspekten.
Vem vill bli hembjuden på en brunch med kruska?
Arbetskamraten Erik åt kruskan en dag, som alternativ när han glömt ta med matlåda och han tyckte den var förvånansvärt god. Men annars har jag inte provat bjuda någon.
Jag och min kropp mår bra av denna mat. Fantastiskt bra. Bara jag tänker på att min lunchkruska väntar vattnas det i munnen. Vet hur gott det är, hur mätt och nöjd jag blir och hur länge mättnaden håller mitt blodsocker på jämn nivå.
Nästa gång ska jag svara:
Nej, jag tycker inte det är trist att äta nästan samma dag efter dag.
Jag gillar att sova i samma säng natt efter natt också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir inspirerad av din blogg. Funderar på att prova själv.
Har provat LCHF ett kort tag, men det blev inte så långvarigt. Känns komplicerat med kött och fisk så det blev mest korv, färdig skinka och mycket ost. Gick ner i vikt och kände mig pigg men det funkade ändå inte i längden. Jag har varit vegetarian tidigare, är inte det längre, men kan gott tänka mig att bli det igen. Vegetarisk mat är gott. Mycket råkost är jag inte van vid, men kan bli spännade att försöka. Gillar choklad, kanske kan jag ha det som lördagsgodis istället för nästan varje dag. Svart te med mjölk kan jag inte vara utan, har skippat sockret häromveckan (för hundrade gången), och te utan socker funkar, även om det är mkt godare med socker. Jag ska fortsätta läsa din blogg och samla på mig matidéer i första hand. Motion och sånt får komma lite längre fram. Skulle behöva mer av det pga depression, men mat och näring får bli det första. Jag är 47 år och blir imponerad av ditt projekt. Du är inte så mkt äldre men verkar vara otroligt i form. Tack för att du delar med dig. mvh Anneli B/Stockholm

Pia Vingros sa...

Tack Annelie för att du skrivit. Råkost är nog en vanesak. Nu slåss jag (och resten av familjen) om den stora grönsallad som jag gör varje dag. Tänker att det är ett bra sätt att få i sig massa nyttigheter såhär års, särskilt det gröna som vi behöver massor av. Låter bra att du skippar socker. Tycker själv att sockersuget minskat med denna diet. Kanske för att kruskan är ganska söt, med alla russin. Dessutom innehåller ju denna mat mycket frukt. När jag blir sugen på eftermiddagen brukar jag skala en stor morot och gnaga på. På jobbet har vi köpt in gemensamma morötter, för alla som behöver eftermiddagskick. Berätta gärna hur det går för dig. Jag började gå innan jag sprang. Tröstade mig att det var bra att få igång kroppen och inte minst få frisk luft. Det piggar upp humöret. Lycka till.

Pia Vingros sa...

Tack Annelie för att du skrivit. Råkost är nog en vanesak. Nu slåss jag (och resten av familjen) om den stora grönsallad som jag gör varje dag. Tänker att det är ett bra sätt att få i sig massa nyttigheter såhär års, särskilt det gröna som vi behöver massor av. Låter bra att du skippar socker. Tycker själv att sockersuget minskat med denna diet. Kanske för att kruskan är ganska söt, med alla russin. Dessutom innehåller ju denna mat mycket frukt. När jag blir sugen på eftermiddagen brukar jag skala en stor morot och gnaga på. På jobbet har vi köpt in gemensamma morötter, för alla som behöver eftermiddagskick. Berätta gärna hur det går för dig. Jag började gå innan jag sprang. Tröstade mig att det var bra att få igång kroppen och inte minst få frisk luft. Det piggar upp humöret. Lycka till.