24 januari 2010

Blåbär mot glömska?

Förr när jag drack alkohol gillade jag vin på fredagskvällen. Ett glas dovt rött vin medan jag lagade maten var belöningen och gav lugnet efter veckans intensiva puls. Vad gör man för att belöna sig - utan både kaffe och alkohol?
Själv har jag blivit förtjust i blåbärsdryck, kravmärkt, som finns i min hemmaaffär. Bara blåbär, med nästan samma dova färg som vin. Jag häller upp drycken i vinglas, sätter på musik och sätter igång med maten.
Smaken är märkligt lik vin. Tänker att det handlar om de nyttiga antocyaninerna, som finns bär med mörk mättad färg som blåa druvor, tranbär, aroniabär och blåbär. Antocyaninerna är proppade med antioxidanter. Läser om en ny studie där blåbär förbättrade minnet hos försökspersonerna jämfört med en kontrollgrupp.De som fick dricka 2 koppar blåbärsjos om dagen, förbättrade sina resultat i minnestesten efter tolv veckor.
Djurstudier har tidigare visat att blåbär förbättrar minnet. Det förklaras med att antioxidanterna,motverkar den inflammation som enligt annan forskning leder till alzheimers. Antocyaninerna har tidigare visat sig förbättra de neurola signalerna i hjärnan,vilket skulle förklara de goda resultaten.
Men: Studien är liten. Bara 16 deltagare, inklusive kontrollgrupp.
Den är visserligen gjord av Universitet i Cincinnati och med bidrag från National Institutet of Health Men med stöd av företag som lanserar vilda blåbär.
Klart de skulle glädjas om vi börjar dricka blåbärsjos on masse.
Men trots dessa invändningar så är blåbär ett fantastiskt dunderpaket av vitaminer. Vi kan ju dessutom plocka dem alldeles gratis. Leve allemansrätten.
Det är bara orken och tiden som krävs som insats.
Nu på vintern brukar jag lätt fantisera om hur mycket blåbär jag ska plocka på sensommaren. Men Bohuskusten är ingen hit. Där brukar tuffa vindar och brist på regn förvandla dem till små skrutt.
Så jag köper och njuter dem i paket.
28:e dagen utan kaffe
Fördel: Dricker gärna yogate (Classic) på helgförmiddagen istället. Mitt doftsinne blir lyckligt av denna ayurvediska kryddblandning. Extra lyckligt idag då jag också rostar veckans lyxmüsli i ugnen med kokos och kanel som kommer i doftpuffar, när jag rör om laddningen i ugnen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Blåbär är bra för synen också.
Jag köper frysta blåbär som jag tycker är bra. Men det verkar som om svenska blåbär är packade utomlands. Synd!

mvh Anneli B/Stockholm

Tove sa...

Det är väldigt roligt att följa din blogg, ville jag bara säga!

Pia Vingros sa...

Tack, vad glad jag bli över era kommentarer. Håller med dig Annelie om att det är konstigt att svenska blåbär ska transporteras utomlands för packning.