17 januari 2010

Skidtur och vetegrässhot

Du är så spänstig, sa Marit, när jag berättade om morgonens skidtur i solskenet.
Enkelt att vara spänstig när man har ett uppdrag, tycker jag. Visserligen självpåtaget: nämligen att kolla om Waerlands levnadsråd är något att ha och om de leder till fulländad hälsa. Men ändå!
I min utforskning är daglig motion ett måste.
Att sticka ut är lätt, för jag bor i skogsbrynet. Nära löparbanor, skog med stigar och sjöar. Att behöva ta mig genom en stor stad hade gjort steget större.
Skogsturer är rena påfyllningen för kroppen, men lika mycket för det inre välmåendet. Gnäll och självkritik upphör efter en tur i skogen, vare sig det är per promenad, löpning eller skidor. Vad spelar allt det där för roll?
Igår blev det sex varv med skidor på islagd tjärn. Visst är det härligt, sa en kvinna med lysande ögon, när våra vägar löpte parallellt. JO!
Hemma blev det vetegrässhot.
Klippte av halva odlingen som står i fönstret. La i mixern med knapp deciliter vatten. Silade härligheten genom sil.
En mörkgrön shot. Den satt fint innan maten.
Funderar på att skaffa en vetegräskvarn. Priset avskräcker dock. Blir nyttan så mycket sämre i mixern?
22:a dagen utan kaffe
Fördel: Uppskattar de fina nyanserna i min morgondryck: te på egenplockade svartavinbärsblad.

Inga kommentarer: