29 januari 2010

Positiva peppande tankar


Ibland är tillvaron konfliktfylld och tung.
Piggar upp mig med att försöka plocka fram minst tre positiva saker.
1) Att glashalkan får oss att trippa sakta, försiktigt, eftertänksamt. Lite spontan mindfulness på fredagen, som avslutningen på en stressig vecka? Det känns bra för mig i alla fall.
2) Läste en god bok igår:
Hälsosam livsstil och det goda livet, av Sveriges enda Livsstilsprofesor Mai-Lis Hellénius. Tilltalet var trevligt, tillåtande (typ alla kan misslyckas, alla gör så gott de kan, ett litet steg är bättre än inget, de bästa förändringarna är de du kan hålla, helst resten av livet, mina formuleringar). Dessutom pedagogisk,snygg, aptitlig formgivning med vackra bilder. Ett av de goda råden var hur viktigt det är att duka vackert och skapa god stämning runt matbordet. Spara de svåra samtalen (gnället?) till efter måltiden.

3) Att ännu en överlevande hittats i Haiti. Efter 15 dagar grävdes en flicka i tonåren fram. Något positivt i den fruktansvärda situationen människor har där.
Se där. Tre goda saker att mota de svarta tankarna med. Räcker inte det, under dagen får jag leta fler. De finns.
Vet jag.

Inga kommentarer: