24 februari 2010

Mycket fibrer men lite c-vitamin i Are-maten

Hur bra är Arematen egentligen? Dietisten Karin Haby fick min matsedel under tre dagar i november när jag ännu drack kaffe. Hon analyserade alla dagens drycker och maträtter mot en norm: Kvinna, 31-60 år aktiv 2 486 Kcal/dag.
Slutsatsen blev att maten ger mig det jag behöver med några undantag.
D-vitamin får jag inte i mig. Inte så underligt, med tanke på att jag inte äter fisk. D-vitamin är en viktig faktor för ett starkt immunförsvar bland annat.
Underligt nog fick jag bara i mig cirka 60 procent av den C-vitamin jag behöver. Att C-vitaminet var så lågt blev vi båda förvånade över. Kanske är en förklaring att jag två av dagarna faktiskt inte åt potatis? Potatis, ett halvt kilo per dag, var Are Waerlands motto för middagsmålet. Att potatis är en C-vitaminkälla bekräftar Livsmedelsverket på sin hemsida.
Jag förstår allvaret bakom Waerlands rekommendation. Måste hålla mig till hans råd. Istället för potatis åt jag råris, eftersom jag tycker magen påverkas av potatis varje dag.
B12 som annars är ett vitamin som vegetarianer kan lida brist på hade jag långt över rekommendationen. Rekommendationen är uppfylld vid 100% jag låg på 177%. Detsamma gäller järn där jag fick 161% och zink 320%. Fibrer (bland annat 2 dl kli i gröten varje dag och 2 morötter) gav mig värden långt över 100 procent av dagsvärdet (246%).
Energifördelningen var bra med 18% protein tack vare bönor ost, och mjölk. Fettet låg lite högt 37% fett. Det ska ligga runt 30 procent.
Kolhydraterna låg på 45 %, enligt rekommendationen ska den vara 50-60%. Alltså underligt nog lite lågt. jag som trodde att müsli, gröt och rågbröd gav tillräckligt.
- Att kolhydraterna låg så pass lågt var lite förvånande, sa Karin Haby. Men å andra sidan är detta en schablonuträkning baserat på ett stickprov av din matsedel. Mår du bara bra av kosten är det vad som avgör hela bedömningen.
Min slutats efter Karins analys är:
Så bra att järn, protein och zink ligger i topp.
Nu tar jag D-vitamin i pillerform för säkerhetsskull.
Angående fetterna kanske jag ska dra ner på dem lite?
Och jag ska dunderladda med C-vitamin.
Det vore kul att matcha kostanalysen med ett blodprov.
Får se om jag avslutar projektet med en blodanalys i sommar.

Inga kommentarer: