21 februari 2010

Ont i ljumsken sex dagar innan Tjejvasan


Sex dagar innan Tjej-vasan. Borde vara i perfekt form efter en träningsvecka. Men icke.
Igår låg jag hela dagen. Orkade inte röra en fena. Inte för att jag festat som en galning, utan för förkylningen som envisas vid att älska mig. Tycks som om den kommer så snart jag blir för ivrig med träningen. Ivrig från min horisont räknat. Andra jag känner tränar oftare och mer än jag gör, men blir inte förkylda.
Eller rättare sagt. Jag är inte förkyld, men känner lite ont i halsen, lite snuva, lite ont i huvudet. Att ligga hela dagen var det enda jag ville. Halvsov, drömde och läste slut Haruki Murakamis What I talk about when I talk about running. Måste skaffa fler böcker av honom. Inspirerande att han inrättat sitt liv efter det han älskar: att skriva och att springa. Partyn skyr han, istället satsar han på att leva inrutat. Prioriterar att lägga sig tidigt och gå upp tidigt, springer, minst ett Maraton per år, allt för att orka skriva bra.
Vi har ett enda liv, så varför inte göra så?
Löpning är svårt denna vinter. Därför skidträning på söndagsmorgonen. Satsade på tre lager när jag gav mig ut på en runda idag. 10 minusgrader, nytt snötäcke (igen) och solsken. Så fort jag tog första bentaget sved det till i högra ljumsken. Aj. Fortsatte ändå, tänkte att rörelser mjukar upp. Tog det långsamt. Men ondan satt i hela 8:an. Värst i uppförsbackarna och när jag tog långa tag. Märkte att just högerbenet får jag inte till ett bra "steg", utan det blir lite slappt i avslutet. Som att jag inte riktigt orkar avsluta bentaget riktigt. Är det en sträckning av det värre slaget, eller en som läker på sex dagar? Ger mig en tankeställare om sporten jag givit mig in i: hur ovan min kropp är vid skidrörelserna. Två veckors övning räcker inte riktigt.
Förkylning är den vanligaste anledningen till att anmälda inte kommer till Vasaloppet, oavsett längd. Ljumsksmärta då?
Tar vilodag måndag, prövar någon aktivitet, kanske promenad med stavar tisdag. Sedan vila.
Överlämnar resten åt det som sker.

Inga kommentarer: