10 mars 2010

Är Omega 3 från alger räddningen för vegetarianer?

Våra celler behöver rätt balans mellan Omega 3 och Omega 6 fettsyror för att fungera optimalt. Betydligt mer Omega 3 än Omega 6. Men proportionerna är oftast omvänt.
Kollar på Livsmedelsverkets hemsida. Läser: "Omega-3 och omega-6 har många olika uppgifter i kroppen. De behövs bland annat för att hjärnan och ögonen ska kunna utvecklas och fungera som de ska och för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler. De påverkar också regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och vårt immunförsvar."
Immunförsvar!
Har min förkylning något med brist på dessa livsnödvändiga fettsyror att göra? Utan fisk och ägg i kosten får jag inte i mig de långkedjiga Omega 3 fettsyrorna, som finns i fisk och skaldjur.
Konsulterar Karin Haby, dietisten som analyserat min vegetariska råkostbaserade Are-kost.
Hon lugnar mig lite: "Kroppen kan omvandla omega-3-fett i livsmedel från växtriket till EPA och DHA, men kapaciteten varierar. Kvinnor har en något högre omvandlingskapacitet och förmågan att omvandla omega-3 förbättras av en allmänt bra kost."
Ja en allmänt bra kost har jag. Och vegetarianer har ju överlevt förr. Hur farligt ute är jag egentligen? Hittar en diskussionstråd på en blogg om träningslära som djupdyker i frågan vad man som riskerar att få för lite av som vegetarian.
Där tycks lösningen vara att äta ett algpreparat, som går att beställa via nätet.
Frågan är om det verkligen är nödvändigt?

7 kommentarer:

Ragnhild sa...

Alla blir förkylda ibland oavsett hur hälsosamt man lever. Att helt få bort förkylningarna tror jag är en utopi. Det är väl helt ok att vara lite förkyld ibland, se det som en möjlighet att vila lite istället!
Och vad har Are emot ägg? Och vad spelar det för roll vad han tycker?
Strunta i Are! Kanske är ägg bra för dig?

Pia Vingros sa...

Du har rätt. Förkylning är no big deal egentligen. Bara det att de varit min ständiga följeslagare genom livet. Gör som du säger nu. Vilar. Ja ägg ger föruttnelsebakterier i magen, säger Are. Längtar efter ägg och fisk. Kanske något jag saknar? Men, du vet, Ett projekt är ett åtagande. Ska fullfölja.

Ragnhild sa...

Finns det några vetenskapliga belägg för det där med föruttnelsebakterier?
Jag med min överkänsliga mage mår utmärkt av ägg.
Tror på att lyssna på sin kropp. Men jag förstår att du har ditt projekt. Min fråga handlar nog egentligen om varför du valde just Are?

Anonym sa...

Hej på denna sida finns det en del bra information om omega 3:
http://www.staffanlindeberg.com/Evolutionsmedicin.html

Säkert så känner du till allt han skriver om, men det kanske kan vara intressant. Tror att linfröolja och krossade linfrön är de bästa vegetariska alternativen. Tror också att det kan vara bra att få i sig stora mängder bladgrönt. Viltkött lär ju vara bra just för att de äter mycket grönt istället för spannmål. Den vegetariska kosten innehåller väl bara förstadium till Omega 3 och det råder osäkerhet hur bra vid är på att omvandla till Omega 3 och det är säkert också individuellt. Kanske har det med vår bakterieflora att göra?

Uppskattar verkligen att läsa i din blogg.Den är så inspirerande!kul att du fullföljer ditt projekt.HEJA!

Det är ju häftigt att det visat sig att Are hade rätt vad gäller alla hans kostråd, men på den tiden kände man kanske inte till det här med nyttan av Omega 3.

Caroline

Pia Vingros sa...

Hej Ragnhild.
Till din fråga om varför jag valde Are, så är svaret detsamma som tidigare: Han erbjuder ett helhetsgrepp på hälsan, som jag letat efter sedan jag hittade indiska ayurvedan. men ville ha något som passar svenskt klimat och mat. Are beskriver en deldags hälsoråd från torrborstningen av kroppen på morgonen, den dagliga motionen utomhus till maten och filosofin: enkelhet, närproducerad, ekologisk vegetarisk mat. utan gifter som salt, socker och stimulantia som tröttar ut vårt belöningssystem.
Enkelhet är viktigast för mig.
Caroline. Tack för dina tips. Har faktiskt inte läst det du tipsar om. Tror du har helt rätt i att kunskapen om Omega 3 var mager på hans tid. Däremot vet jag att han tyckte att om vi skulle äta fisk eller kött skulle vi äta ALLT på djuret, inklusive gnaga på benen för att få ut nyttiga märgen. Men idag vill vi ju bara ha det fina filéerna och dissar resten.
Ha det gott.

Pia Vingros sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ragnhild sa...

Som köttätare äter jag faktiskt det mesta, inte bara de möra filéerna. Älskar långkok på grytor med mindre "fina" delar.

När det gäller valet av Are: Är han den enda som tänker helhet? Det måste ju hänt en del sedan 30-talet?
Och så har jag lite svårt för hans stränga och strikta sida. Tycker att han verkade lida av ortorexi.