31 mars 2010

Ingen snabbmat tack - hellre levande föda

Efter gårdagens forskarlarm om att snabbmat skapar beroende likt det heroinmissbrukare har ökar lusten att fortsätta leva enligt Are Waerlands rawfood modell. Har aldrig varit förtjust i snabbmat, inte minst för att jag snabbt blivit hungrig igen.
Tack vare Klas, som gärna ger mig tips och länkar in i den vegetariska världen har jag fått en länk till nättidningen Enzym. Där hittar jag spännande berättelser om Ann Wigmore (levande föda föregångare). Hon grundade Hippocrates Health Institute. Hon säger att
kroppen läker sig själv från vilka sjukdomar som helst när den får levande enzymrik, lättsmält näring.
En av dem som berättar är Lilly Maria Bengtsson, 87. Hon gjorde sitt val redan på 1940-talet, då hon blev vegan.
- Den ska vara liv i maten, säger hon. Därför värmebehandlar hon ingen mat.
Basen i hennes kost är morötter och blad. På sommaren plockar hon bär och blad som hon torkar. I skafferiet står glasburkar på rad med groddar, sesamfrön, rönnbär och nypon.
Hon har skrivit en bok Oraffinerat, som jag ska försöka få tag i.
Har hon varit sjuk? Icke, säger hon i artikeln i Enzymen: Hon säger som sin vän Are Waerland, att "vi har inga sjukdomar, bara livsföringsfel". Lilly Maria är aldrig sjuk, har inte ens huvudvärk.
Spännande.

Inga kommentarer: