03 mars 2010

Tre klimatsmarta vardagsval

Vill inte vänta på att statsmakterna lyckas ena sig om smarta klimatvänliga beslut.
Har gjort tre vardagsval:
1) Jag gör numer som Anna Bisther på jobbet gjort länge:
Istället för att skriva ut de dokument jag hittar under min research till artiklar sparar jag ner dokumenten i mappar på datorn.Sparar både skrivarens pulver och papper.
2) Jag väljer att ta med mig en tygkasse till affären istället för att alltid köpa en av plast (de är ju så bra att slänga sopor i sedan!). Inspirerades i indiska delstaten Kerala där "alla" affärer hade tygpåsar. På en av dem stod det "Save the planet". Det vill jag göra.
3) Äter vegetariskt. Inspirerad av boken Recept för en fattig planet av Frances More Lappé som jag fann på 70-talet. Hon menar att vi kan styra och påverka genom våra egna val, det är så demokratin hålls vid liv. Att vegetarisk mat innebär mindre kväveutsläpp bekräftar numer även Naturvårdsverket. De skriver bland annat: "Genom att minska köttportionerna eller kanske byta en kötträtt i veckan mot en vegetarisk rätt kan utsläppen minska." Men det gäller också att välja rätt och säsongsanpassat: "En morot som odlats i det fria ger dock fortfarande betydligt lägre utsläpp av växthusgaser än en tomat som odlats i fossilfritt växthus."

Tre himla små steg kan tyckas.
Men som ett kinesiskt ordspråk lyder genom att ta ett steg i taget når du ditt mål till slut.(ungefär...)
Det finurliga med mina tre val är att de inte kostar mig något i mitt vardagsliv.
Och jag har valt dem själv.

Inga kommentarer: