15 april 2010

Fler kruskaätare

Inget att äta till lunch? Hinner/orkar du inte springa ut och köpa något?
Ät gröt. Gärna kruska. Det mättar, är nyttigt och billigt. Visa mig den lunch du kan få ute för under tio kronor, där alla ingredienserna är ekologiska.
Igår var vi fyra som åt gröt till lunch på jobbet.
Jag hade som vanligt lagt mina russin i blöt när jag kom på morgonen och skulle just koka upp russinvattnet med havregrynen, när en efter en kom vankande ut i lunchrummet - lunchlösa. Hungriga.
Du kan få flingor och lingon av mig, erbjöd jag, som numer alltid har ett förråd av flingor i skåpet.
Nicke har gjort som jag. Han föredrar rågflingor, eftersom de mättar bäst tycker han.
Snart satt vi där runt bordet och mumsade på vår gröt. Min var godast såklart, eftersom russinen ger en härlig sötma. Dessutom är russinen basiska vilket ger en fin balans åt cerealiernas syra. Vikten att ha syra-bas balans i maten poängterar Waerland gång på gång. Inte bara basiskt, absolut inte för syrligt på grund av risken för ledbesvär, utan just en balans.
Som i kruskan.

Inga kommentarer: