13 april 2010

Rensad efter tio månader som kruskanörd


En skugga av mitt forna jag. Med vätskebältet runt midjan på milspåret i Delsjön.
Att bara leva livet räcker (oftast) inte för mig.
Det måste finnas mål och mening med vår färd.
Därför lever jag som en kruskanörd idag.
Med rutiner skapade av Waerland på 30-talet.
Rutinerna hämtades inte ur tomma luften eller den personliga lusten, utan baserades på dåtidens forskning.
Grundidén var att våra sjukdomsproblem börjar i magen, med förstoppning som värsta faran.
Åker inte födan ut, snabbt efter att den givit oss näringen, orsakar den förgiftning. Som leder till sjukdom, enkelt förklarat.
Snabbt ut betyder lika många tömningar som mål mat per dag. Det mesta tack vare kruskan som ger fart på mage och tarmar.
Tre mål mat, med sex timmars mellanrum, är rutinen som råder i Waerlands rutiner för hälsa.
Efter tio månader som kruskanörd känner jag mig ny inifrån och ut.
Rensad, renad och – lättad.
Behöver jag mer bevis för att det är mening med året som kruskanörd?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Nu blir jag också kruskaintresserad och vill veta MER om HUR du nördar i dig kruskan. Bara som gröt? Eller har du även andra praktiska tips i rockärmen. //Karin

Pia Vingros sa...

Hej. Kul att du blivit kruska intresserad. Jag äter bara kruskan som gröt. Till lunch, med sojamjölk och till exempel rårörda lingon eller lingonsylt. Recept har du i högerspalten på sidan under rubriken program för en hälsodag.
Vill du veta mer? Hör av dig igen.
Ha det gott
Pia

Ragnhild Larsson sa...

Sex timmar mellan målen skulle jag aldrig klara. Mitt låga blodsocker kräver små måltider med ganska korta mellanrum. Givetvis måltider som består av långsamma kolhydrater!
Are-kosten passar uppenbart en del människor väldigt bra. Jag hör dock inte till dem...