30 april 2010

Hur snabb kan Olle bli?


När den egna motivationen tryter kan det vara bra att inspireras av andra.
En löpare att inspireras av är Olle Dahlberg.
Jag mötte honom på väg hem från min morgonrunda en söndag. Visserligen var det en solig aprildag, men få andra löpare hade kortbyxor och kortärmat som Olle och hans två kompisar på långfärd i skogen. Ska man springa fyra mil, blir man såklart varm, därav deras klädsel.
Än vet inte Olle Dahlberg 22 år, hur snabb han kan bli som löpare.
Han sprang sitt första Göteborgs halvmaraton, som arrangeras av hans hemmaklubb Solvikingarna år 2002 på 1.39. Sitt första Göteborgsvarv året efter på 1,31,49.
2009 års Göteborgsvarv gick på 1.20. Samma höst sprang han Göteborgs halvmaraton på 1.15. På den tiden vann han.
Jag tror jag kan komma ner till 1.13, säger Olle inför årets Göteborgsvarv.
Bara några dagar efter vårt samtal vann han Kungsbackaloppet, en halvmara. Tiden fantastiska 1.14,01.

Olle är vegetarian sedan första året i gymnasiet. Mest av miljöskäl.
Spelar kosten någon roll för hans goda form, tror han?
- Den borde spela roll, säger Olle.
Han äter mest som en vegan En vanlig måltid är svår att beskriva tycker han.
- Jag äter mycket sallad med pasta/potatis, linser, bönor osv till lunch och till middag äter jag ofta lins- eller ärtsoppa.
Själv kan han inte äta jordnötter eller godis dagen innan en tävling. Då mår han dåligt. Överhuvudtaget mår han inte bra av att äta feta saker innan tävling. 
 
På morgonen innan ett lopp äter han banan, en näve solrosfrön, russin och havregryn plus mjölk. Det håller han sig på.
- Jag sprang fyra mil på det förra helgen,  säger Olle, och den gångna helgen också.
Hans viktigaste tips inför ett lopp, och för välbefinnandet i allmänhet, är dock sömnen.
- Att sova ordentligt är viktigare än maten, är Olles erfarenhet. 
 Och välj skor som du verkligen trivs med, påpekar han. Skor är ett svårt kapitel. Han tycker ofta att skorna är för tunga och lockas av att skaffa sig ett par fingerskor, fivefingers, åtminstone för vardagslöpningen.
Men dagarna efter vi pratats vid fick Olle ont i hälen när han var ute och sprang intervaller. Det gick över på natten men har kommit då och då under passen, om än inte så mycket att han har stannat.
- Jag är lite rädd att byte av skor så extremt som till fivefingers kommer göra skadan värre. Jag tänkte därför vänta tills jag känner mig helt frisk och stark innan jag köper dem, säger Olle.
 

Inga kommentarer: