16 maj 2010

Ät efter din gentyp - gå ner i vikt



Fettsnål sallad med grönkål. Surdegsbröd med bönröra. Lägg till potatis.

Läser i dagens DN om reportern Anna Bratt, som använder nytt gentest för att se vilken diet som passar henne bäst.Rubriken lyder: "Gener kan avslöja hur bantningen ska lyckas". Testet visar att det ska vara en diet med lite fett och mycket kolhydrater och.
Men när hon ska hitta recept får hon problem:Men det är svårare att hitta en diet med litet fett och mycket grönsaker och potatis”. Hon har inte hittar Waerlanddieten förstår jag. Han tycker att vi bara ska äta 30 gram fett per dag. Mycket grönsaker och potatis.
Hon får till slut hjälp av dietisten Henriette Philipsson, vid Göteborgs Universitet. Som sätter samman ett kalorisnålt schema med gröt till frukost, sallad till lunch, fullkornsmacka på eftermiddagen och olika fettsnåla maträtter med ett berg av sallad.”
Låter som rena rama Are Waerlandkosten, tycker jag.
Enligt den genetiska testen ska ungefär 39 procent av de som gjort testen ha den genuppsättning som håller vikten bäst med denna diet. 45 procent mår bäst av låg andel kolhydrater och mer fett. 16 procent mår bäst av balanserad kost.
Har jag påpekat att jag inte tror att alla passar att äta samma kost. Ja, flera gånger.
Träffade Peter D´Adamo, mannen med blodgruppsdieten i USA 2003. Han sade redan då att det snart kommer att finnas mer kunskap hur vi ska äta efter våra egna behov, tack vare forskning kring nutrigenomics. Läran om föda enligt våra gener. Han har fått rätt.
Intressant med hånade pionjärer som får rätt, tycker jag.
Are är en.
Peter en annan.

4 kommentarer:

Bosse sa...

Pia, läste också Bratts intressanta artikel i DN idag. Den finns ännu inte att länka till verkar det som?
Jag tror precis som du att vi är olika. En kost passar inte alla. Men för människor med genetisk predisposition för metabola syndromet och diabetes, tror jag att LCHF passar bäst. Idag är därför kostråden till dessa personer sannolikt felaktiga.

Min inställning är den att så länge man mår bra och är vid god hälsa så är det ingen poäng att experimentera med koständringar.

Gentestet är intressant. D´Adamos blodgruppstänk likaså Och sen finns det ytterligare en variant som kallas för "Metabolic Typing". De försöker samtliga ringa in individuella egenheter.

Mvh
Bosse

Ragnhild sa...

Men hur gör man ett gentest? Det låter dyrt och knappast något den allmänna sjukvården ägnar sig åt?
Och så blir jag lite rädd för denna jakt på låg vikt, så länge man inte är väldigt överviktig förstås. Inte minst kvinnor i medelåldern sägs ju må bra av lite hull, bland annat för att undvika benskörhet.

Pia Vingros sa...

Hej Bosse och Ragnhild.
Visst är det spännande. Jag tror svaret på din undran Ragnhild är att vi är olika. Benskörhet kan man stärka på andra sätt - genom träning till exempel.

gå ner i vikt snabbt sa...

Intressant.