17 maj 2010

Löpning - fem månader utan kaffe


Vårkallt. Långärmat och långbent behövs på löpturen. Men inget kaffe är nödvändigt.
Nu är det fem månader utan kaffe.
Konferens på gång i Stockholm om kaffets nytta och fara. Karolinska institutet skriver: Koffein är det i särklass mest spridda psykoaktiva centralstimulerande medlet i världen. Minst 70 procent av den vuxna befolkningen konsumerar varje dag koffein – i kaffe, te, energidrycker och andra livsmedel – i en sådan mängd att det på olika sätt har en påverkan på kroppen. Till de positiva hälsoeffekterna med koffein som nu får allt mer stöd i forskning är effekter på den kognitiva förmågan hos äldre, samt på Parkinsons sjukdom, diabetes typ II och Alzheimers sjukdom.
Men det finns också risker. Bland annat för fostret under graviditet, och vid hjärt- kärlsjukdom. Dessutom påverkar koffeinet sömnen negativt.
Jag har märkt att en typ av huvudvärk som jag ofta hade tidigare har försvunnit. När någon liknande värk någon enstaka gång dyker upp vid väderväxlingar minns jag förvånat: Såhär hade jag det jämt förut.
Är glad att jag slutat.

Inga kommentarer: