19 maj 2010

Joggningstur i ottan

Behöver ingen väckarklocka när jag sover ute.
Somnar som en stock i den friska luften. Vaknar av skatfamiljens tonåringar som brötar, tjafsar och retas med varandra. Mot deras nojs räcker inga öronproppar.
Fyra dagar till varvet. Idag blev det morgonjogg med Maria.
Träff 6.10 för en fyrakilometersrunda. Soligt, vårvarmt. Skatornas tjafs ersatt av finstämt kvitter.
Tjärnet spegelblankt och under björkarnas vita stammar skogsbäddar med vitsippor.
En lycka och ynnest att få uppleva.
Springa ensam eller tillsammans? Oftast njuter jag av ensamheten och tystnaden (springer aldrig med musik). Härligt att ta det i min takt. I andra delar av livet måste jag följa andras takt. I skogen gäller min egen och dagsformens.

Men ibland är det roligt att springa med andra. För samvaron och pratet, som i morse klockan 6.10.

Inga kommentarer: