18 maj 2010

Trovärdig mobiltelefon-forskningen?

Inga tumörer av mobiltelefoner står det med stora rubriker i två av våra främsta dagstidningar. I den tredje är storyn lite annorlunda.
I Svenska Dagbladet konstateras att trettio procent av den nya forskningsstudien finansieras av telefonbolagen.
Kan man lita på att forskarna känt sig oberoende? Inte tänkt ett uns på att inte bita den hand som föder dem?
Själv är jag skeptisk. Och glad över att inte bara en sida av storyn publiceras. Den som säger att det är riskfritt att hålla en superpotent liten manick mot det känsligaste vi har: vår hjärna.
Älskar min telefon, men helst på avstånd, med en handsfreepropp i örat.
För säkerhets skull.
Angående hjärnan fick jag en mail efter inlägget om hjärnträning och sudoku:
"Hjärnträning. Ja viktigt! Siffror är min passion. Korsord nej! Någon sa till mej, korsord är inget för en logiker. Jag är logisk på gott o ont. Men så är det, att lösa sudoku kan ge mej en euforisk känsla. Men man får inte ha den minsta stresskänsla när man börjar, då hamnar man fel. Kanske är det inget för dej för du har kanske en blockering mot siffror=matematik? Glöm det! Sätt dej i solen en dag med ett lätt. Jaha, så här gör man...Löjligt enkelt. Sen kommer utmaningen...Men fan vad svårt! Satt du o tänkte på något annat? Ska strax göra de o det, Glöm ditt sudoku. För mej är det både koncentration o kontemplation. Låter det konstigt? Pröva." skriver Tänkande pensionär.
Satsar helst på träning för hjärnan som ger eufori nu
än hjärnsmälta som väcker ångest när det är för sent.

2 kommentarer:

Margareta sa...

Där fick vi ett konkret bevis på hur viktigt det är med mångfald när det gäller massmedia. Också.
Jag är också klart skeptisk till den aktuella forskningsrapporten. Så snart någon forskare knystar om ohälsa kopplad till mobiler hoppar någon fram och misstänkliggör vederbörande. Det gick ett Uppdrag granskning, tror jag att det var, härom året om forskning på området i andra länder. Bland annat Italien. Är ämnet kanske extra känsligt i Sverige? Och Finland? Nä, usch, nu börjar jag bli konspirationsteoretisk också. Rena rama galenskapen…

Pia Vingros sa...

Inte alls konspirationsteoretisk tror jag. Kolla i dagens tidningar hur försäljningen av mobiltelefoner nu ökar igen efter en svacka i höstas. Klart det finns jättestora ekonomiska intresse för att vi inte oroas och köpbojkottar lockelserna att köpa en ny, modernare, fräckare variant och ringa ännu mer, ännu billigare....