22 juli 2010

Kick av löparkaka

Ibland behövs något uppiggande innan träningspasset. Ett recept ur tidningen iForm har givit mig ett recept på energybar som jag gillar.
Kakan är perfekt som förberedelse inför löparrundan om du äter den 15-30 minuter innan. Jag brukar ta en direkt när jag kommer hem efter jobbet och ska ut på ett träningspass. Du kan också ta den som energikälla under tiden. Men ska du äta den under ett längre löparpass, behövs vätska. Det vet jag som prövat. Utan massor av vatten är det svårt få i sig denna kolhydratrika bar. Den landar fint i magen och ger inga problem med matsmältningen.
Kakan är hämtad ur tidningen iForm. Såhär skrev de i iForm:
”Kakan är fylld med kolhydrater av hög kvalitet, som levererar bränsle till hjärna och muskler. Vi har också tillsatt proteiner och en smula fett som säkrar att energin upptas lite i taget, så att ditt blodsocker håller sig stabilt när du springer. Proteinerna skärper din koncentrationsförmåga så att du kan hålla fokus hela vägen.
Med de orden i tankarna har jag tagit med mig dessa hemgjorda bars på turer över 15 kilometer, vare sig det handlar om löpning, eller som i vintras skidåkning. De ger mig perfekt tillskott efter halva sträckan och jag får ny energi att fullfölja det jag planerat.
Jag har till och med bjudit på kakorna som fika på vårt torsdagsfika på jobbet. Succé kan jag lova.
Recept (ca 30 kakor)
50 pekannötter
150 g soltorkade fikon
125 g soltorkade aprikoser
80 g speltflingor
40 g kokosmjöl (har tagit flingor, eftersom jag inte hittat mjöl)
50 g pumpakärnor
80 g fiberhavregryn
3 tsk nyponpulver
3 tsk finriven ingefära
60 g torkade tranbär
2 msk ljusa sesamfrön
Marinad
1,5 dl fast honung
1 dl creamy jordnötssmör
0,5 dl kokhett vatten

Gör såhär:
Hacka pekannötter, fikon och aprikoser i små bitar. Knåda alla ingredienser, utom de som är till marinaden. Värm honung och jordnötssmör i en stekpanna och häll vattnet över och låt marinaden koka upp. Vispa hastigt. Häll marinaden över massan och blanda ordentligt. Klä en ugnsfast form med bakplåtspapper och bred ut massan. Grädda på nedersta falsen i 200 grader i 20 minuter. Skär ut massan i 30 kakor och ställ dem på högkant på en bakplåt. Grädda dem i 20minuter i 150 grader.


Kommentar:
Jag har hoppat över eftergräddningen på högkant och det har blivit ännu bättre tycker jag. De höll ihop fint ändå. När jag är klar lägger jag några i frysen. Andra sparar jag i skafferiet eller ger bort. Min bror, som gillar att springa fick några som present.

Inga kommentarer: