18 juli 2010

Rena rama ortorexin?


Plockar blåbär och väger dem för att se hur mycket 70 gram blir. Det är den mängd antioxidanter vi behöver per dag, enligt professor Charlotte Erlanson Albertsson. Varför inte ta in de 70 grammen som knappt 1 dl blåbär på yoghurten till frukost?


Nu är jag mätt. En tidning av det slaget räcker för mig, säger Marit som lånat en av mina hälsotidningar.
Själv blir jag lätt mätt på inredningstidningar eller modetidningar. Ett nummer av flärd så är min kvot fylld, så jag förstår hennes känsla.
Hälso- och träningstidningar däremot kan jag läsa massor i bara farten. Prenumererar på flera, men har nu varit på biblioteket och lånat tio nummer av iForm.
Jag får inte nog. Mer notiser om vad senaste forskningen visat, eller bästa sättet att träna inför ett långlopp, eller tips om proteinladdade smothies triggar min fantasi. Det är oavlåtligt spännande. Kanske är jag knäpp, som har denna dragning åt sunt leverne?
Lider jag av ortorexi?
Kollar begreppets betydelse: Fixering vid hälsosam livsstil, präglad av överdriven träning och lågt näringsintag, enligt Wikipedia.
Absolut upptagen av hälsosam livsstil, men fixering? Nej fixerad är jag inte, bara intresserad, enligt min egen analys. Det har jag varit sedan jag var sjuk som liten: Hur håller man sig frisk är en högst aktuell fråga för den som lätt blir sjuk.
”Livsstil präglad av överdriven träning”, nej det tycker jag inte. Åtminstone inte jämfört dem dem jag omger mig med. Men tränar gör jag gärna och ofta, även om det inte alla gånger behöver vara så prestationsinriktat. Har lagt pulsbandet och pulsklockan hemma de senaste gångerna, eftersom jag är vill att springandet ska ha en känsla av lek och lust, särskilt på semestern. Springa är roligt, eftersom jag kan få se nya ställen och samtidigt få träning.

”Lågt näringsintag”, tja de som ser mina tallrikar till frukost, lunch och middag skulle knappast tycka att det var särskilt lite. Aptit har jag alltid haft. Kalorier har jag aldrig räknat, vet bara att löpning kräver mat, bra mat.
Min egendiagnos ger mig själv beskedet: Du lider inte av ortorexi. Eftersom jag skriver om hälsa och medicin är mitt intresse för hälsa ett sätt att empirisk undersöka hur hälsosamma påståenden påverkar mig själv. Så enkelt är det.
För den som är oroad över om man drabbats av ortorexi finns ett test att göra:
Testet visade att jag inte behöver tvivla. Åtminstone den diagnosen stämmer inte på mig....

Inga kommentarer: