23 juli 2010

Yoga på Ängö brygga

En inbjudan till yoga på Ängö brygga är svår att stå emot. Gick de sex kilometrarna dit i den tidiga morgonen.
Yoga på bryggan med 24 andra, medan linfärjan brötade strax bredvid och båtarna sladdade förbi i det strömmande vattnet förvånade över synen kanske? Mötte vänner i gänget som jag åkte på dans med till Lysekil för länge sedan. Vi sträckte oss i solhälsningen och många fler välkända övningar och avrundade med avslappning i Savasana en timma senare.
- Förr tränade vi aerobics, nu är det yoga, sa de som bor heltid på ön.
Kändes konstigt att yoga blivit en träningstyp för var man. Minns hur hånad jag blev i början på 70-talet, jag kallades en ”navelskådare”. Det var inget bra i vare sig politiska eller progg kretsar kan jag lova.

Tog kuststigen tillbaka.
Belönades med smultronbacke i första kröken, senare bron mellan Ängön och Flatön, hemåt.
Sammanlagt över tretton kilometers vandring och jag somnade i hängmattan till Sommar med OS-mästarinnan i curling Anette Norling. Hon berättade att de fyra i laget valde fyra ledord för sitt samarbete:
Glädje
Positivism
Trygghet
Fokus
Smakar på dem.
Känns som de lyser av ljus och luft. Laddade med energi för vinst.
Något för mig att anamma för kommande året? För motto måste man ha för att vinna.

Inga kommentarer: