19 juli 2010

Vita tänder av Are-kost?


Vilka vita tänder du har!
Sade en vän som jag inte sett på länge.
Ja, instämde en annan, det tänkte jag också på.
Kanske hör det ihop med att jag är brun nu på sommaren. Kontrasten blir bättre mot ett brunare ansikte? föreslog jag.
Eller har de rätt, att tänderna faktiskt är vitare, kanske beror det på Are-dieten? slog det mig jag senare.
Några av de värsta färgande bovarna är kaffe, te och vin. Dem har jag uteslutit ur min kost. Vet att jag är en ”easy stainer” som en tandläkare, jag mötte en gång, sa. Det räcker att jag dricker ett glas rött vin (eller druvsaft) så blir mina tänder mörkare. Likadant med kaffe: för varje kopp blir det en liten hinna att borsta bort. Med de många koppar jag drack förr hade tänderna inte en chans förbli ljusa och vita.
Eftersom jag lätt blev trött och hängig och infektionskänslig och trodde jag hade järnbrist drack jag emellanåt Blutsaft vintertid. Den ger också lätt mörknande beläggning, visste min tandhygienist Terese.
Blutsaft behöver jag inte numer, tycker jag.
Förutom att utesluta matvaror som färgar tänderna kan man äta det som stärker dem. En holistisk tandläkare jag träffade i USA för många år sedan lärde mig vad som är bra att äta för att stärka tänderna och minska färgande beläggningar. Bland annat sa hon att det är bra att göra som fransmännen. Numer gör jag gärna som dem: tar en bit ost efter middagen. Ostens kalk gör att syreangreppet på tänderna avstannar och kalket kan repareras.
Bra tandstödjare är också sesamfrön (oskalade) som är laddade med kalk. En näve efter måltiden rekommenderas. De är smaskiga som pålägg också.
Letar efter fler tips och samband.
Kan det vara grönsakskosten i sig också?

Precis som med viktnedgången är det med de vitare tänderna.
Det är trevliga bieffekter, som jag inte ens räknat med när jag ändrat kost.

Inga kommentarer: