03 juli 2010

Varma vindar i Varberg


Vindarna är varma på promenaden runt Varbergs fästning. Särskilt innanför de höga murarna där jag hittar örtagården. Här växer de nödvändigaste örtkryddorna skyddade från de salta vindarna, som idag sticker iväg uppåt 14 sekundmeter.
I prydliga rutor, som det ska vara i en örtagård frodas min favorit Citronmeliss. Kan man annat än älska den örten. Hon är vacker med sina runda blad med taggiga kanter. Grönskan är fylligt grön. Tar man ett blad mellan fingrarna och gnuggar försiktigt kommer en ljuvlig frisk doft av citron.
Hon heter Melissa officinalis, namnad av Linne. Och hjälper mot hjärtklappning, ger nytt liv, mot hysteri och förbättrar matsmältningen enligt skylten. Men jag vet att hon också ger lugn och förbättrar sömnen. Perfekt att ta några blad i varmt vatten till kvällste. Sedan sover man som en prinsessa (eller prins).
Åbrodden som växer bredvid är också snygg och doftar gott. Den är självskriven i en klassisk örtagård, men håravfall, hysteriska anfall, mask och löss har jag inget behov av att bota mig ifrån nu.
Salvia däremot vore kanske bra ha med ombord. Den är uppiggande, stärker dåligt minne och är en god krydda. Pepparmynta vore bra att ha i husapoteket, då den hjälper mot förkylning, hudsprickor och myggbett. Förkyld är alltid någon i ens omgivning och vad vore en sommar utan myggbett?
Nu avvaktar vi vindarna. Ska vi ta oss norrut med hårda sydliga vindar i ryggen, eller avvakta morgondagen och möta västliga mildare vindar?
Alltid dessa beslut. Finns det någon ört som mildrar beslutsångest?

Inga kommentarer: