05 november 2010

13 kilometers vandring

– Det är ditåt, pekade den unge killen jag mötte på Odenplan.
– Du ska nog ta tunnelbanan, tillade han. Det är långt.
Jag kom från Norrtull och hade just frågat honom om riktningen mot Gamla stan.
– Nej, jag går! sa jag inför hans förvånade blick.
Ville inte säga att jag skulle ännu längre, ända till Fjällgatan och Hermans vegetariska restaurang.
Inte var det särskilt långt även om det tog sin tid.
Åt mig tyvärr proppmätt på Hermans goda mat. Problemet var att denna den andra kvällen i rad var maten lika god som den första. Spelade ingen roll att jag drack tre koppar grönt yoga te. Var pinsamt mätt när jag vaggade hemåt i mörka natten. Hur kan man vara så glupsk?
Hemma på hotellet igen, denna sista kväll på min stockholmsvecka, var jag mätt och nöjd. Med morgonpromenaden till Norrtull, eftermiddagspromenaden från Norrtull till Fjällgatan på söder och kvällspromenaden hem till Nybrogatan gick jag 13 kilometer denna soliga, men blåsiga novemberdag. Finfin motion efter en dag då jag annars mest suttit stilla och njutit av att lyssna på kreativa personer. Vad ska man vill buss och tunnelbana till när man kan gå och har tid?
Lyxliv i huvudstaden.

Inga kommentarer: