04 november 2010

Stressad? Ta kommandot

Har stressen börjat plåga dig i novembermörkret?
Enligt en amerikansk läkare är stress, en storm som orsakas av tre faktorer i ditt liv.
Minskade resurser. Du har inte styrkan eller energin att få jobbet gjort. Se till få mer resurser, kanske i form av mer tid.
Brist på kontroll. Du kan inte påverka hur jobbet skall göras.
Frånvaro av mening eller riktning. Enligt författaren Tolstoy sa att det snabbaste sätt att göra en människa galen var att ge henne ett jobb utan mening.
Bästa lösningen på situationen, var att ta kommandot över situationen, tyckte läkaren. Istället för att se dig som ett offer för omständigheterna sätt dig själv i förarsätet. Ta över ratten helt enkelt.
Ett sätt kan vara något så enkelt som att se till att du äter bra, eller försäkra dig om att du får en lång härlig sömn. Ibland kan det vara något mycket mer komplext som ger stress. Då kanske det krävs större förändringar, som att flytta, byta jobb eller bryta en skadlig relation.

Jag kan bli stressad, även om situationen inte har alla de tre faktorerna, som är beskrivna tidigare, i stresstormen. När jag hamnar i en stresscirkel märks det ofta på sömnen. Jag vaknar mitt i natten full av tankar på det som ska lösas. Inget vidare bra, eftersom jag bara blir tröttare på dagen vilket gör att allt blir så mycket mer komplicerat och trögjobbat. Och jag blir ännu mer uppjagad.
Jag har flera olika antistressmetoder, som passar mig.
Springa är en såklart. Frisk luft och rörelse i vacker natur och tankarna tar en krök bort från stressmonstret: vad spelar detdär problemet för roll om hundra år, tänker jag i duschen efteråt.
Och yoga, särskilt yoga som avslutas med en tio minuters djupandning. När du andas djupt och lugnt blir du - Lugn.
En annan favorit är att göra något som jag tycker är busigt. Alltså något som bryter dendär duktighetscirkeln som jag hamnat i.
Gå ut och ta en fika mitt på dagen.
Prata med en vän.
Lyssna på musik.
Vila – ta en tupplur under arbetstid.
Köpa mig en blomma att ha på jobbet. Gärna en gladlynt en med stark röd färg. Den nickar och säger till mig:
Det ordnar sig!
För det vet jag att det gör.

Inga kommentarer: