02 november 2010

Motionera mer och slipp förkylning

Motionera mer och slipp förkylning.
Slutsatsen kommer från en studie på tusen personer, som nu publiceras i The British Journal of Sports medicine. De som motionerade regelbundet halverade risken att få en förkylning. Men även de som ansåg sig vara i god form hade minskad risk att bli förkylda. Förklaringen antas vara att immunsystem blir bättre på att slåss mot farliga bakterier när vi är aktiva.

Personerna i studien fick hålla koll på om de hade hosta eller kände sig förkylda någon gång under en tremånaders period på vintern. Vuxna kan räkna med att råka ut för två till fem förkylningar per år. De tillfrågades också om sin livsstil, sin mat och om de upplevt något som stressade dem, då man vet att dessa faktorer spelar roll för hur bra vårt immunsystem fungerar. De tillfrågades också hur ofta de motionerade minst tjugo minuter så att de blev svettiga.

Att vara äldre, man och gift minskade risken för förkylning, likaså att äta mycket frukt. Men den faktor som spelade störst roll var motionen. De som var aktiva fem dagar i veckan hade färre förkylningar än icke aktiva och deras förkylningar var mindre allvarliga.
Surprise!
Jag tror Are ler igenkännande uppe i sin himmel.
"Vad var det jag sade- redan för 70 år sedan!"

2 kommentarer:

Caroline sa...

Läste också om detta i Svd imorse.Tar sedan några dagar sen 3 timmars promenader med barnvagnen tillsammans med mammagruppen och känner mig redan mycket piggare.Brukar annars ta promenader på kvällarna,men måste säga att promenader på mornar och förmiddag har en mycket starkare effekt.

Pia Vingros (född Carlson) sa...

Underbart att höra. Säkert är det också den dos solljus du får som gör susen. Melantoninet balanseras och du blir trött när du ska sova, inte annars. Minns promenaderna som mammaledig, som rena rama styrketräningen då jag bor där det är rejäla backar. Har nytta av de vandringarna än tror jag.