06 juli 2009

Fett-rätt eller fett-fel?

Har ätit en grymt volymiös måltid som generöst fyllde hela tallriken. Stor grönsallad med två finfina potatisar från mors odling, liten kokt lök, hembakad rågmacka med mesost på. Helt enligt Are Waerland.
Gör samtidigt research för en artikel om kosten med få kolhydrater och mycket fett, LCHF-kost. Förespråkarna säger att kolhydrater ska vara få och tar gärna en skiva smör på en liten ynka finncrisp som lunch. På det går de ner i vikt!
Mitt uppdrag är att finna ut om det passar alla, även sjuka.
Frågar jag förespråkarna säger de: Ja.
Frågar jag dietisterna säger de: Nej.
Socialstyrelsen: Nej. Livsmedelsverket: Nej.
Ändå står välutbildade (läkare) där och berättar att de gått ner minst 17 kilo och mår prima.
Minns hur det var när jag fick diagnosen reumatism. Vanliga sjukvården hade bara smärtstillande, antiinflammatoriska läkemedel att erbjuda. Och framöver operation.
Så sa en gammal reumatiker, jag råkade intervjua, att hon trodde på vegetarisk kost. För att grönsakerna gav bättre syra-bas balans i kroppen.
Då, när jag var en sjuk 19-åring som knappt kunde gå i trappor, men älskade att dansa och cykla, tog jag chansen - trots att vanliga vården sa pyttsan: Det finns inga belägg.
Min kropp gav belägg.
På ett halvår blev jag bättre.
Kanske är svaret på fett nej eller fett ja individuellt och framförallt beroende på vilken frågan är.
För friska är dieten inget big problem. Men för den som är sjuk och överviktig spelar det inte så stor roll vad etablissemanget ropar. Den egna kroppen svarar bäst.

Inga kommentarer: