07 juli 2009

Lev som en lycklig ko - ät gräs+var ute

Vaknade tidigt och kände mig utvilad redan halv sex. Trots att jag var uppe till 23.00.
Åldern, årstiden eller omlagd kost orsaken?
Läste någonstans att vegetarianer sover färre timmar, då mindre kraft går åt till att smälta maten. Låter logiskt.
Men orsaken nu är kanske att jag unnar mig en tupplur mitt på dagen. Gångna veckans värme gjorde att jag följde föräldrarnas rytm: de tar alltid siesta. Halvdusar minst en halvtimme. Så blir dagen längre. Och humöret bättre.
Kanske bra att fortsätta med det?
Liksom att vara ute så mycket som möjligt. Läste i Dagens Nyheter idag (Kor på grönbete bättre för miljön)

I artikeln stod att kons hälsa förbättras av utevistelse (surprise!). Är de ute och inte bara står inomhus i stallar behövs mindre antibiotika i fodret.
— Om kon kan röra sig och ligga som hon vill, samtidigt som hon får frisk luft och sol, blir hon mer robust och motståndskraftig mot sjukdomar, säger Eva Salomon.
Stämmer för människan också tror jag. Vi mår bäst och håller oss friska genom vintern om vi är ute och rör på oss året runt.
Vare sig vi går på grönfoder eller mest på kött.
På köpet kanske sömnen blir kortare, men bättre.

Inga kommentarer: