26 augusti 2009

Inte bara kroppen - själen också

När det gäller kroppen går det att styra, eller åtminstone att påverka, hur jag mår. Genom att äta bra grönt, genom att yoga, springa i skogen och cykla till jobbet.
Sova såklart. Älskar att sova. För detta har jag rutiner.
Rutiner för när jag går upp, när jag yogar, att jag springer tre bestämda dagar i veckan, alltid cyklar till jobbet. Att jag äter tre gånger per dag, frukost (kruskagröt) vid halv 8, kaffe 9.30, lunch 12, råkost med råris och bönor typ, middag hemma vid 18.30. Läggdags vid 22.00.
Ogillade rutiner förr. Värnar dem idag, för att de underlättar livet.
Slipper fundera, välja.
Men människan är inte bara kropp. Tankar, känslor och själ pockar på. Rutinerna ger dem en mjuk famn att fladdra i. Men hur kan jag skapa rutiner att ta hand om funderingar, tankar, förundran, förtvivlan, framtidsnojor lika bra som jag ger magen fibrer, benen motion, hjärtat övning i uppförsbackarna?
Hur motionerar man tankarna? Hur värnar man känslorna? Hur pysslar jag om min själ på bästa sätt?
Inser att här har jag ett enormt fält att utforska.

Inga kommentarer: