09 februari 2010

Billigt äta kruska


"Du skulle väl klara dig i kristider, som redan är van att äta gröt och sova utomhus", skojade en vän med mig.
Har inte tänkt på det, men självklart har han rätt. Are-året är rena rama överlevnadsträningen. Blir så tydligt hur lite man behöver för att må bra. Hur enkelt man kan ha det och ändå trivas.
Billigt är det också.
En vegetarisk lunch på gatan bredvid jobbet ligger numer på 75 kronor.
Min kruska lunch är något billigare, om jag säger såååååå.
9 kronor portionen. NIO KRONOR. INKLUSIVE MJÖLK OCH FRUKT.
Kruskakli är billigt 350 gram kostar 7 kronor i närmsta livsmedelsaffär.
Varje portion på 2 dl väger 50 gram. Ett paket räcker en vecka.
Har satsat stort på ekologiska havregryn. Köper dem via Hedenborgs som levererar ända hem. Brukar köpa 2,5 kg gången. Och goda finfina ekologiska sultanrussin, via Hedenborgs också. Hade gärna köpt russin med kärnor i, men har inte hittat något ställe som säljer sådana nuförtiden. På gröten skivar jag äpple. Köper gärna svenska cox orange så länge de finns. I min fruktaffär säljer de påsar där 13 små äpplen går på ett kilo för 25 kronor.
Till gröten tar jag vanlig mjölk, mellanvarianten, eller sojamjölk 3 dl.
SUMMASUMMARUM. NIO Kronor för hela kalaset. Satsar jag på dyrare frukt eller frysta bär kanske det blir några kronor över tian. Men det kan det vara värt.
Lite lyx får man ha i tillvaron...

Inga kommentarer: