05 maj 2010

Nå ditt mål

Läste om en lycklig tjej i SvD i morse.



För tre år sedan gjorde hon upp planerna.
Idag har hon nått sitt mål.
Ett fast jobb.
Hur lyckades hon med det?
Hon satsade allt, svarade hon. Hon fokuserade på detta enda mål.
Först tog hon sig tid att noga analysera vad som krävdes. Sedan tog hon sig an punkt efter punkt.
Tänker på det nu när mitt ettårsprojekt, att leva som Are Waerland sa, går mot slutet.
Hur vet jag att lyckats med mitt projekt att nå Fulländad hälsa?
Visst kan jag ta prover på mitt blod, och det kommer jag nog att göra. Visst kan en snabbare tid på Göteborgsvarvet ge en bekräftelse.
Men det viktigaste är min egen subjektiva upplevelse. Har levnadsförändringen fått mig att komma närmare Fulländad hälsa?
Mår jag annorlunda nu mot tidigare?
Ragnhild tipsade om Zenhabits.net en sajt om enkelt leverne.
Där hittade jag en definition jag gillar, som svar på frågan om du lever ett bra liv.
- du njuter av varje stund och varje sekund
- du kan hantera varje svårighet
- du kan vara dig själv och älska dig som du är
Få av oss lyckas vara där hela tiden. Men det visar en hållning. Den kan ta tid att lära sig, menar skribenten. Men övar du dig får du flow: Om du kan se svårigheter som dyker upp som givande är du en bit på väg mot ditt mål. Du låter dig inte nedslås (mer än tillfälligt). Istället försöker du se hindren som sätt att lära dig något om vad du kan göra för att nå ditt mål. Istället för att bli modfälld av motgångarna ser du vägen förbi, eller igenom och får kraft.
Fokus är alltså på dig själv som en person med kraft och förmåga.
Inte en som hela tiden har en massa otur och motgångar.
Får du igång tankeflödet i denna riktning går resten av bara farten.
Det riktigt häftiga är att det är du själv som bestämmer riktningen.
Ingen annan.

Inga kommentarer: